These pics were taken on a cloudy day in Gamagori, Japan, on 28 April 2019. It was the door and the flowers in front that had called my attention. Neither the woman nor the man I had seen approaching – both had caught me by surprise. That I had the presence of mind to record these two chance encounters still surprises me. I take photographs of whatever my eyes deem attractive. There is no plan, no specific idea that I'm pursuing. It is about being ready for what comes my way. My framing is intuitive.
When the two-year-old daughter of friends spotted the butterfly on the wall, she signalled to me in no uncertain terms that she wanted to be lifted up so she could, as I assumed, touch the butterfly. Don't touch it, I said when holding her close to it, not sure whether she would understand what I was saying and so I formed my lips to indicate blowing – and softly blowing at the butterfly she then did ...
Zum ersten Mal aufgefallen sind mir die drei an der Mauerwand hängenden Blumentöpfe vor drei Jahren. Als ich heute, am 2. Februar 2024, daran vorbei ging, erinnerte ich mich, dass sie damals, am späteren Nachmittag, viel längere Schatten warfen als an diesem Morgen. Dann drehte ich mich zur Seite und bemerkte diese Pflanzen, die ich damals auch fotografiert hatte, doch jetzt, im Morgenschatten, wirken sie gleichzeitig vertraut/unvertraut. Dazu kommt, dass Fotos etwas ganz anderes sind als die realen Blumen, die sich meiner Kamera präsentierten. Ceci n'est pas une pipe kommentierte bekanntlich René Magritte sein Bild einer Pfeife. Das gilt auch für Fotos von Pflanzen, die keine Pflanzen, sondern Fotos von Pflanzen zeigen.
Comments
Post a Comment